måndag 22 november 2010

I Jesu namn

Glomde att ta upp en sak i mitt senaste inlagg. I fredags foljde jag med en kvinna till hennes kyrka, vilken ar en av de nyare kyrkorna som har dykt upp har i Brasilien. Jag forvantade mig en gudstjanst, men tycker inte att det var det jag var med om, aven om prasten kallade forestallningen for det.

Fran forsta borjan till prastens sista ord handlade gudstjansten enbart om att driva ut demoner ur folk. Allt ont manniskor gor beror pa de demoner som vi ar besatta av, fick jag hora, och det enda sattet att bli av med dem var att besoka denna kyrka. Folk kom frivilligt fram till prasterna och bad dem driva ut onda andar, och oftast upplevde personerna att det lyckades. Men inte alltid. De som forblev besatta fordes upp pa scenen langst fram, dar alla kunde beskada hur de forsokte slita sig fran prasternas grepp. Inte ett ord ur bibeln. Jesus bads branna bort demoner ur folk, men annars namndes han inte.

Mot slutet tog prasten fram cd-kopior pa en predikan han har spelat in, och uppmanade alla deltagare att ta ett exemplar och lyssna pa den varje dag i 21 dagar, sedan komma till kyrkan med 91 reai (knappt 400 kr). Om man gorde detta skulle Gud gora tre stora goda saker for en, sades det. Och det fortydligades att ingen ar for fattig for att betala. Detta trots att minimilonen for en heltidsanstalld i detta land ar 510 reai. For att skramma upp forsamlingen ytterliggare lamnades mikrofonen over till en av de till synes besatta som holls fast pa scenen. Denna kvinna, som stod i narheten av mig i borjan av gudstjansten, men som sedan hade letat upp en prast for att fa hjalp med nagot i sitt liv, talade nu med en hemsk rost, lite allmant om att gud bara ar ett pahitt, att prasten kunde ta och... och nagra andra otrevligheter som jag inte vill ta upp har.

Efter gudstjanstens slut
Efterat forklarade jag for kvinnan jag hade foljt med dit (hon hade inte bett om hjalp med att driva ut nagon ande) att jag tyckte gudstjansten var upprorande, att det bara verkade ga ut pa att skramma upp folk med tal om ondskan sa att de kan fa in pengar, att de tar bort folks ansvar och handlingskraft i sina egna liv om alla problem skylls pa den onda makten. Dessutom inneholl "gudstjansten" inte nagot om Guds budskap till manniskorna. Jag fragade om hon, som alltsa bor i det fattiga omradet som jag har bott i nu ett tag, skulle samla ihop de 91 reai som hade efterfragats av prasten. Fick inget tydligt svar. Tycker verkligen synd om henne, om hon kanner sig tvingad att gora det.

1 kommentar:

  1. Fruktansvärt att läsa Erik, även om jag inte är förvånad. Mkt värre än mitt besök i Igreja Universal och det var ändå ingen rolig upplevelse.

    SvaraRadera