tisdag 26 oktober 2010

Framme i Fortaleza

Nu har jag kommit till Fortaleza i Ceará i norra brasilien. Jag anlande igar kvall, efter nastan ett dygns resande, sa jag har inte hunnit se sa mycket av staden an. Men det tog inte sa lang tid att inse att det ar en helt annan verklighet har an i Tapejara. Det som slar en forst, forutom varmen saklart, ar att det kanns mycket fattigare. Nu bor jag i och for sig med prastens familj, som aven inhyser en tysk volontararbetare, och de bor i ett fattigt omrade, nara en sa kallad villa. En villa ar ett bostadsomrade som den brasilianska staten har byggt och sedan gett (mer eller mindre, vet inte exakt hur det funkar) till invanare i favelor, sa att de ska komma ur fattigdomen. Tyvarr tar de med sig sina problem med droger etc till sin nya bostad ocksa, sa problemen ar inte over bara for att de far ett battre hem.

Den lutherska kyrkan har ar valdigt liten, den har bara ca 15 familjer som medlemmar, men det finns anda en prast och en kyrka har. Dessutom bygger de just nu en byggnad intill kyrkan, som ska vara prastens nya hem, men ocksa ha fritidsgard for barnen i villan i narheten.

Att komma fran oktoberfesten i Tapejara med tysk sang och dans i folkdrakter och hamna har ar verkligen att fa hamna i en helt annan varld, och jag borjar nu forsta hur stort detta land ar. Pa kvallarna hanger folket har i stor utstrackning utanfor sina hus och snackar med folk, det ar en valdigt soft stamning har. Jag som tyckte att det redan var det i Rio Grande do Sul har markt att det kan vara mycek softare. Pa dagen daremot haller sig folk helst innomhus pa grund av varmen. Aven pa natten ar det valdigt varmt har. Nar jag berattade for prastens fru att vi pa sommaren har 20-25 grader varmt i Sverige svarade hon att hon knappt upplevt sa laga temperaturer har. Den lagsta temperaturen hon hade varit med om har var 23-24 grader, och da har hon bott har i sex ar. Har ser dessutom alla direkt att jag ar utlanning, och nar jag gar tillsammans med tysken (som inte ar sa himla lik mig) fragar valdigt manga om vi ar syskon. Det kan ju inte finnas sa manga som ar sa ljushyade...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar